لغو دریافت مالیات از صادر‌کنندگان تا هفته آینده


وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دریافت مالیات از صادر‌کنندگان تا هفته آینده لغو می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دریافت مالیات از صادر‌کنندگان تا هفته آینده لغو می‌شود.

محمد‌رضا نعمت‌زاده در مراسم روز ملی صادرات اظهار داشت: براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی صادرات کالا و خدمات در سال 2012، 22.8 میلیارد دلار بوده است که سهم کالا 81 درصد و سهم خدمات 19 درصد بوده است. به نحوی که سهم کشاورزی 9 درصد، سهم سوخت و نفت 18 درصد، سهم مواد معدنی 4 درصد و سهم صادرات صنعتی 62 درصد بوده است و از این میان می‌توان به طور کلی گفت: سهم کالا 18.4 هزار میلیارد دلار و سهم خدمات 4.4 هزار میلیارد دلار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه متوسط نرخ رشد سالانه صادرات در فاصله سال 2005 تا 2012 حدود 8.3 درصد بوده است گفت: صادرات محصولات صنعتی رشد 6.7 درصدی داشته است که علت کاهش رشد آن افزایش ارزش و قیمت سوخت در سالهای اخیر بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سهم صادرات در کشورهای در حال توسعه از 34 درصد در سال 1980 به 47 درصد در سال 2012 رسیده است و همچنین سهم واردات از 29 درصد در سال 1980 به 42 درصد رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه میزان صادرات ارتباط مستقیم با میزان سرمایه‌گذاری خارجی FDI دارد گفت: به طور متوسط هر واحد سرمایه‌گذاری باعث دو واحد صادرات می‌شود و بنابر اطلاعات وزارت بازرگانی کشور چین نیمی از صادرات این کشور مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی است و 30 درصد از ستانده بخش صنعت با استفاده از 10 درصد نیروی کار تولید می‌شود.

نعمت‌زاده گفت: صادرات ایران در سال 2012 با احتساب نفت، کشاورزی، صنعت و خدمات 96 میلیارد دلار بوده است که سهم 55 صدم درصدی از صادرات جهانی دارد و صادرات غیرنفتی نیز 37 میلیارد دلار بوده است که سهمی کمتر از 2 دهم درصد دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات غیرنفتی در 6 ماهه اول سال جاری 17.9 میلیارد دلار و واردات 19.9 میلیارد دلار بوده است و اگر کمی همت کنیم می‌توان ارز مورد نیاز واردات را از محل صادرات غیرنفتی تأمین کرد.

وی افزود: صرفه‌نظر از تحریم‌های اقتصادی عدم دسترسی به نقدینگی و تسهیلات اعتباری به خاطر محدود بودن بانک‌های توسعه‌ای، اعمال محدودیت‌های صادراتی، عدم پرداخت مشوق‌های صادراتی و گرانی حمل و نقل از دلایل کاهش صادرات است.

وی افزود: علی‌رغم اینکه در اندونزی سوخت بسیارگران است اما هزینه حمل و نقل زمینی کمتر از کشور ما است. لذا صادرات و تجارت ما متأثر از این نامهربانی‌ها است.

نعمت‌زاده با تأکید بر حذف تعهد ارزی صادرکنندگان اظهار داشت: شب گذشته جلسه‌ای را به همراه آقای جهانگیری با سازمان مالیاتی داشتیم و تلاش کردیم تا موضوع مالیات صادرکنندگان منتفی شود اما این قول را می‌دهیم تا آخر هفته آینده مالیات صادر‌کنندگان منتفی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شاخص رقابت‌پذیری کشور در سال 2012 در میان 148 کشور با 16 پله سقوط از 66 به 82 رسیده است شاخص فضای کسب و کار از 155 کشور رتبه 145 را دارد و در لجستیک و حمل و نقل رتبه ما از 155 کشور به 112 رسیده است و این در حالی است که همسایگان جنوبی ما رتبه 17 و ترکیه رتبه 27 را در لجستیک دارد.

نعمت‌زاده گفت: ظرف مدت کوتاهی از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید اقدامات نسبتا مناسبی انجام گرفته است که می‌توان به تسهیل گشایش اعتبار 30 درصدی که متاسفانه برخی بانک‌ها هنوز عمل نکرده‌اند و آقای سیف قول داده است تا این موضوع حل شود اشاره کرد.

همچنین تهیه دستورالعمل کاهش ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی و ابلاغ آن به گمرکات کشور، تثبیت نرخ ارز، تلطیف فضای بین‌المللی و خروج تدریجی بانک‌ها از فهرست تحریم‌ها از جمله اقداماتی بوده است که در این مدت کوتاه رخ داده است.

وی افزود: تلاش دستگاه‌های دولتی، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد، بهبود مستمر فضای کسب و کار و رقابت پذیری در فضای اقتصادی است.

وی افزود: هدفمند کردن جوایز صادراتی، پرداخت به موقع مشوق‌ها، توسعه حمل و نقل زمینی و ریلی، ساماندهی نظام اطلاع‌رسانی بازارها و برنامه‌ریزی و مدیریت در پشتیبانی، پیگیری برای الحاق ایران به WTO و تلاش همه جانبه برای امنیت سرمایه‌گذاری از برنامه‌های مهم دولت برای حمایت از صادرات است.

جهت اطلاع از آخرین تغییرات وب سایت نازترین در خبرنامه وبلاگ ثبت نام کنید:




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



سه شنبه 30 مهر 1392